Rudnou magistrálou s batohem na zádech - srpen 2013

26. 8. 2013

10. 8. 2013 SOBOTA

Z Prahy odjíždíme přibližně ve 13 hodin. V 17:45 přejíždíme hranice Slovenska – Lanžhot.

Přibližně ve 20:30 jsme v Banské Štiavnici.

Banská Štiavnica je historické slovenské město v němž na počátku novověku byly významné zlaté a stříbrné doly. Rozkládá se v údolí Štiavnických vrchů. Dodnes je patrné jeho bývalé bohatství, které se projevilo množstvím výstavných domů. Historická část města je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. [1]

Ubytování máme zajištěné v hotelu Kachelman. Po té co se ubytujeme,  vydáváme se do pivovaru Erb, kde si dáváme dobré jídlo a pivečko.

Po večeři v pivovaru Erb jdeme ještě na procházku nočním městem s výhledem na město. Po příchodu do pokoje jdeme do sprchy a jdeme ulehnout a nabrat síly na další dny, kdy budeme putovat po rudné magistrále s batohem na zádech.

11. 8. 2013 NEDĚLE

Vstáváme přibližně v 8:30. V 9:00 máme snídani a v 10:00 odjíždíme od hotelu a jedeme směrem Zvolen na vlakové nádraží. Ve městě Zvolen jsme v 11 hodin a ve 12:11 odjíždíme vlakem do Detvy. Detva je okresní město, které se nachází v Banskobystrickém kraji.

Ve městě Detva jsme ve 12:40. Z Detvy se již vydáváme po červené turistické značce (rudné magistrále) směrem Horský hotel Poľana 1 260 m. n. m..

K horskému hotelu Poľana přicházíme v 18:50. Hotel je v rekonstrukci, ale je otevřené bistro, kde si dáváme pivko. Zároveň se ptáme, zdali by nebylo možné si někde postavit stan. Postavení stanu je nám dovoleno. Po té co jsme občerstveni, jdeme postavit stan na místo a děláme si večeři. Kolem 21 hodiny děláme večerní hygienu a uleháme do spacáků s přáním, aby nám i další dny vyšly.

12. 8. 2013 PONDĚLÍ

Vstáváme kolem 7 hodiny. Nejdříve balíme stan. Po zabalení stanu si děláme snídani. V 9 hodin otevírá bufet horského hotelu Poľana, kam si jdeme dát kafe a čaj. Kolem 10 hodiny se vydáváme směr Chata pod Hrbom.

Naše cesta vede přes  Poľanu (1 458 m. n. m.), dále přes vyhlídku Katruška a Zbojnícký tanec, ze kterých máme krásné výhledy do okolí. Dále se zastavujeme na vyhlídce kousek od rozcestníku Strunga, ze které je též pěkný výhled. Od rozcestníku Strunga naše cesta vede dále přes Sedlo Jasenová (1 130 m. n. m), Vepor  (1 277 m. n. m.) a Hrb.

K Chatě pod Hrbom (1 087 m. n. m.) přicházíme přibližně v 18:30. Chata pod Hrbom je obsazena. Je nám ale nabídnuto, že můžeme přespat ve zděném přístřešku, pokud nepřijdou do osmi hodin turisté, kteří jsou na cestě z Poľany. Případně si můžeme postavit stan.

Říkáme si, že počkáme do osmé hodiny, pak se případně ubytujeme ve zděném přístřešku nebo postavíme stan. Mezitím si dáváme pivko a klobásu.

Turisté do osmé hodiny nedorazili, a tak se jdeme ubytovat. Ještě si jdeme dát jedno pivko na dobrou noc, děláme večerní hygienu, a pak již jdeme spát. Usínáme během chvíle.

13. 8. 2013 ÚTERÝ

Probouzíme se přibližně v 9 hodin. V 9:30 si dáváme snídani. Ke snídani si dáváme z bufetu Chaty pod Hrbom čaj a párek. Po snídani si jdeme zabalit věci. V 10:30 odcházíme od chaty a jdeme směr Hronček (651 m. n. m.). Cesta do Hrončeka vede přes Horáreň Tri Vody (705 m. n. m.). Zde se nachází historický objekt zrekonstruované dřevouhelné vysoké pece. Je součástí Lesnického skanzenu ve Vydrovské dolině v Čiernom Balogu. Zbytky vysoké pece byly v roce 1974 okresní památkovou správou v Banské Bystrici zrekonstruovány a zakonzervovány do dnešní podoby.[2]  Od Vysoké pece Tri Vody pokračujeme dále přes rozcestí Na Štompe (865 m. n. m.).

Já dnes mám nějakou tzv. krizovku. Nějak se mi špatně jde.

Do Hrončeka  přicházíme kolem 15 hodiny. Na odpočívadle si dáváme jídlo a přemýšlíme, kde přenocujeme. U odpočívadla se nachází dřevěný přístřešek, ve kterém je celkem pořádek a nachází se tam i lavice na kterou se dá natáhnout. U odpočívadla je i říčka. Shodujeme se na tom, že by se zde dalo přenocovat.

Na to abychom šli spát, je ještě brzy. Do křoví u odpočívadla schováváme naší batožinu a jdeme se projít k pramenu, který se nachází kousek od Hrončeka. Cestou se díváme případně na nějaké jiné místo, kde bychom mohli přespat. Pramen nacházíme a nabíráme si vodu na pití a na vaření. Zjišťujeme, že jako nejlepší místo na přenocování je dřevěný přístřešek u odpočívadla.

Batožina v křoví zůstala. Na lavici v přístřešku si dáváme karimatky a spacáky a jdeme se smočit do vody. No teplá voda není, ale to nevadí.

Po koupeli se nám ještě spát nechce. Máme karetní hru Prší a říkáme si, že je docela dobrá doba na to, abychom si ji zahráli. Po několika hrách se jdeme ještě projít.

Po procházce si jdeme vyčistit zuby a jdeme spát a jsme zvědaví, co přinese další den.  Snad i další den nám vyjde jako ty předchozí.

14. 8. 2013 STŘEDA

Vstáváme před devátou hodinou. V 9 hodin si dáváme snídani a kolem 10 hodiny odcházíme směr Tlstý javor 1 019 m. n. m.. Cesta vede přes Zákľuky (1 012 m. n. m.), kde je krásný výhled do okolí a dále přes Obrubovanec  (980 m. n. m.). K Tlstýmu javoru přicházíme v 16:15. Na chvíli usedáme na odpočívadle. Po krátkém odpočinku se vydáváme dále. Opět přemýšlíme, kde přenocujeme. Na cestě po které jdeme od Tlstého javoru dále směrem ke Klenovskému Veporu, který je naším cílem dalšího dne vidíme směrovku Marekov Dvor. Využíváme internetu v mobilu a díváme se co je Marekov Dvor. Zjišťujeme, že je tam možnost ubytování,a tak se tedy vydáváme směr Marekov Dvor. Ptáme se na ubytování. Je nám řečeno, že mají plno, ale v areálu Marekova Dvoru si můžeme postavit stan a můžeme využít sprchy. Nabídku přijímáme. Nejdříve stavíme stan, a pak využíváme sprchy. Teplé vody si po několika dnech našeho putování velice vážíme.  Po sprše si dáváme večeři. Večer pak na chvíli sedíme u pivka s majiteli Marekova Dvoru. Po posezení si jdeme vyčistit zuby a jdeme zalehnout. Usínáme během chvíle.

15. 8. 2013 ČTVRTEK

Vstáváme asi v 8:30. V 9 hodin jdeme na snídani, kterou jsme si objednali. Na snídani si velice pochutnáváme. Na cestu dostáváme čerstvý sýr od kravičky. Kolem 11 hodiny odcházíme z Marekova dvoru směr Klenovský Vepor (1 338 m. n. m.). Cesta na Klenovský Vepor vede přes Tri Chotáre (1 141 m. n. m.).  Na Klenovský Vepor přicházíme kolem 17 hodiny. Vyšplhat se na Klenovský Vepor stálo opravdu za to. Výhled je nádherný. Jelikož máme docela hlad, na vyhlídce Klenovského Veporu si děláme večeři. Pro mě to byla večeře asi s nejlepším výhledem. :-) Po večeři se vydáváme k Chatě pod Vartou (1 065 m. n. m.), kde se nachází útulna pro turisty, jako jsme my. K útulně přicházíme kolem 19 hodiny. Říkali jsme si, jak asi bude útulna vypadat. Naštěstí v chatě to vypadá dobře. Nachází se zde i postele s madracemi. Na postele dáváme karimatky a spacáky. Na chvíli dáváme karetní hru Prší, a pak ještě na chvíli děláme ohýnek na ohništi, které se nachází u chaty. Po posezení u ohýnku si jdeme vyčistit zuby a jdeme zalézt do spacáků. Usínáme během chvíle.

16. 8. 2013 PÁTEK

Vstáváme kolem 9 hodiny. Dáváme snídani a kolem 11 hodiny odcházíme směr sedlo Zbojská a chata Zbojská, kde máme zarezervované ubytování.

Cesta vede přes Sedlo pod Vartou (1 120 m. n. m.), Sedlo Machniarka  (1 041 m. n. m.),  Sedlo Bánovo (933 m. n. m.), Sedlo Diel (822 m. n. m.) a Sedlo Zbojská ( 725 m. n. m.).

K chatě Zbojská přicházíme přibližně v 15:30.

Na recepci dostáváme klíče od našeho pokojíčku a jdeme se ubytovat. Jsme ubytovaní v pěkném pokoji s balkónem a sociálním zařízení na pokoji.

Naše cesta vede hned do sprchy. Po sprše, která byla velice příjemná, se na chvíli natahujeme na postel. Po odpočinku já jdu využít bazénu, který se v chatě nachází a Honza jde zatím na pivko.

Plavání je příjemné. Bazén mám jen pro sebe. :-) Po několika bazénech jdu vyzvednout Honzu a vydáváme se na salaš Zbojská. Na salaši si dáváme pivečko a výborné halušky. Po posezení na salaši jdeme směr chata Zbojská. Na cestu nám hezky svítí měsíc. Cestou ještě koukáme na hvězdy, kterých je na nebi plno.

Po příchodu do pokoje si jdeme vyčistit zuby a uleháme do postele a říkáme si, jak nám hezky to toulání po rudné magistrále vyšlo.

17. 8. 2013 SOBOTA

Vstáváme cca 8:50 a v 9:00 jdeme na snídani. V 9:30 pro nás přijíždí taxík, který nás odváží na vlakové nádraží do Brezna, odkud nám jede vlak do Banské Bystrice a dále do Zvolena. Vlak nám jede v 10:18 a ve Zvoleně jsme cca 12:10.

Ze Zvolena po té již jedeme autem směrem Česká republika. Kolem 16 hodiny jsme na hranicích a naše putování po Slovensku končí.

Jak vedla naše trasa Rudnou magistrálou s batohem na zádech (v bodech)

1. den Detva – Horský hotel Poľana

2. den Poľana 1 458 m – Strunga 1 320 m – Sedlo Jasenová 1 130 m – Vepor 1 277 m – Hrb – Hrb (podnik. chata) 1 087 m

3. den Chata pod Hrbom 1 087 m – Horáreň Tri Vody 705 m – Na Štompe 865 m – Hronček 651 m

4. den Hronček 651 m – Zákľuky 1 012 m – Obrubovanec 980 m – Tlstý Javor

5. den Tlstý Jaovr – Tri Chotáre 1 141 m – Klenovský Vepor 1 338 m – Chata pod Vartou 1 065 m

6. den Chata pod Vartou – 1 065 m – Sedlo pod Vartou 1 120 m – Sedlo Machniarka 1 041 m – Sedlo Bánovo 933 m – Sedlo Diel 822 m – Sedlo Zbojská 725 m – Chata Zbojská

Závěrem bych chtěla poděkovat Honzovi za naplánování trasy a za to, že mě na toulání po Rudné magistrále s batohem na zádech vzal sebou. Byla to krásná dovolená!

Zdroje:

[1] Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Banská Štiavnica [online]. c2013 [citováno 19. 08. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Bansk%C3%A1_%C5%A0tiavnica&oldid=10610622>

[2] BALAJ, Kamil. Vysoká pec Tri vody: technická památka ve Veporských vrších. In: Treking.cz: portál o horách, trekingu a turistice [online]. Treking.cz, 20.4.2013 [cit. 2013-08-19]. Dostupné z: http://www.treking.cz/regiony/tri-vody.htm