Máchovo krajem s živým batohem na zádech

16. 5. 2016

16. 5. 2016 (Pondělí) – Za výhledem na Máchův kraj

Z Prahy se přesouváme autem do České Lípy a z České Lípy jedeme autobusem do Dubé.

Dubá německy Douba je město ležící vzdušnou čarou 16 km jižně od České Lípy a 9 km jihozápadně od Máchova jezera. Leží v nadmořské výšce 266 m. n. m. a je obklopeno členitou krajinou, bohatou na lesy a rokle mezi pískovcovými skalami.

Za povšimnutí zde stojí Kostel Nalezení svatého Kříže, Sušárna chmele a Sloup nejsvětější trojice na Masarykově náměstí.

Z Dubé se vydáváme po červené turistické značce směr Rozprechtice. Z Rozprechtic pokračujeme směr Pramenný důl a dále Dražejov.

Cestou si všímáme skalních útvarů.

Obec Dražejov německy Draschen je malá vesnice ležící ve výšce 380 m. n. m.. Nachází se asi 3 km na jih od Dubé, severně od vrcholu Nedvězí. Pro zajímavost, dle sčítání obyvatel z roku 2001 je zde evidováno 44 adres a trvale zde žije 6 obyvatel.

V obci jsou stavení a památky lidové architektury. Na návsi zůstala zachována barokní kaple svatého Jana Nepomuckého z roku 1767. V roce 1835 byla přestavěna. Téměř všechna ostatní stará stavení spálil požár v roce 1832. V okolních skalách je zachováno mnoho vytesaných komor a sklepů.

Z obce Dražejov pokračujeme po červené turistické značce směr Nedvězí. Cestou se ještě zastavujeme na Řipské vyhlídce. Řipská vyhlídka stojí za povšimnutí. Při dobré viditelnosti můžete z vyhlídky vidět Říp. Ještě jedna zajímavost, z tohoto místa bylo fotografováno Nedvězí na starých pohlednicích. Dnes tento pohled na obec kryje vzrostlý les.

Z Řipské vyhlídky se vracíme zpět na hlavní cestu a jdeme k vrchu Nedvězí (458 m. n. m.).

Vrch Nedvězí, který je tvořen výlevnou sopečnou horninou, se tyčí nad stejnojmennou rekreační osadou se zachovalými ukázkami architektury. Z holého vrcholku je kruhový rozhled na Luž, Ralsko, Ještěd, Bezděz, Mělník a Milešovku.

Počasí nám k výhledům přeje a vše vidíme jako na dlani.

Po nabažení se výhledů jdeme dále po červené turistické značce směr Panenský hřeben a dále Rač.

Rač je název jednoho z řady skalních hřebenů na území CHKO Kokořínska jižně od městečka Dubá a východně od vesničky Zakšín. Na konci hřebenu se nachází zřícenina hradu Pustý zámek, patřící kdysi Berkům z Dubé. Hřeben není jednolitý, je zvrásněn, složen z řady skalních bloků.

Z Rače mámě opět další výhled do kraje.

Z Rače dále jdeme po červené turistické značce směr Pustý zámek a Zakšín.

Ze Zakšína pokračujeme po červené turistické značce přes Údolí Květnice do obce Pavličky, kde máme v penzionu U Kopyta zajištěno ubytování.

Do obce Pavličky a na ubytování přicházíme zhruba kolem 19 hodiny.

V penzionu dostáváme večeři a pomalu jdeme spát. Nějak jsme po cca 15 km docela znaveni.

17. 5. 2016 (Úterý) – Cesta za Čápem a Husou

Po snídani a uhrazení ubytování se vydáváme na další putování Máchovo krajem. Počasí oproti předešlému dni je o něco horší, ale jde to. Nakonec máme ideální počasí na výlet.

Z Pavliček jdeme po modré turistické značce k rozcestí Čapský důl. Od rozcestí Čapský důl se vydáváme po žluté turistické značce směr Čap.

Čap jsou skromné pozůstatky hradu s tzv. Čapskou palicí a s nádherným výhledem na kokořínskou krajinu. Pokud chcete více informací podívejte se na internetové stránky Kudy z nudy viz. http://www.kudyznudy.cz/Aktivity-a-akce/Aktivity/Capska-palice-se-skalnim-hradem-Cap---nadherne-roz.aspx

Nachází se zde jinak i vrcholová kniha, kam jsme se samozřejmě zapsali.

Od rozcestí Čap jdeme po zelené turistické značce směr rozcestí U Kamenných schodů a dále jdeme přes Kostelec, Kostelíček k rozcestí Pod Husou.

U rozcestí Kostelíček děláme odbočku a jdeme k Tisícovému kameni.

Tisícový kámen je označení pro velkou polojeskyni, skalní převis v Polomených horách na území severozápadní části CHKO Kokořínska. Je tak označován i nevelký skalní masiv nad polojeskyní.

Od Tisícového kamene jdeme zpět na cestu a jdeme po zelené turistické značce k rozcestí Pod Husou.

U rozcestí Pod Husou si dáváme oběd. Je zde ideální místo na oběd, jelikož se zde nachází altánek.

Po obědě se vydáváme k odbočce Husa a dále ke skalnímu útvaru Husa.

Husa na Kokořínsku je název skalnatého útvaru a také zřízené přírodní památky stejnojmenného kopce CHKO Kokořínsko.

Vrchol kopce Husa je v nadmořské výšce 449 m. n. m.. Skalnatý útvar Husy na vrcholu kopce svým tvarem připomíná ptáka husu a podle něj skalní hřbet i památka dostaly své označení. V jiné verzi o původu jména se uvádí, že se zde tajně scházeli přívrženci Husova učení.

Po té co jsme se podívali na Husu se vydáváme zpět na zelenou turistickou značku a jdeme směr Vlhošťský důl.

Z rozcestí Vlhošťský důl se vydáváme dále po zelené turistické značce do obce Stranné. Z obce Stranné jdeme již po neznačené trase do obce Blíževedly na vlakové nádraží.

Na vlak nějakou dobu musíme počkat. Dobu si krátíme svačinou a odpočinkem po výletě. Docela nám nakonec chvíle než nám přijel vlak, utekla.

Jakmile nám přijel vlak, nastupujeme do vlaku a jedeme směr Česká Lípa.

Autem se z České Lípy vydáváme do Prahy. Unaveni, ale s dobrou náladou, že nám toulání se Máchovo krajem hezky vyšlo.

Náhledy fotografií ze složky Honzíkovo cesty