Výlet na vrch Babka

11. 1. 2014

Výlet, jehož cílem je vrch Babka, začínáme v Praze na Smíchovském nádraží, odkud jedeme 12:28 vlakem směr Řevnice. V Řevnicích jsme přibližně za půl hodiny.

Z Řevnic k vrchu Babka se vydáváme po modré turistické značce.
Babka (505 m. n. m.) je skalnatý kopec v brdských Hřebenech. Kdysi zde byl výborný výhled. Za dobrého počasí byl prý vidět Říp a Milešovka. Vzhledem k tomu, že vrch je částečně zarostlý, tak Říp ani Milešovku nevidíme, ale nějaký ten výhled je.

Po výhledu z vrchu Babka pokračujeme po modré turistické značce k rozcestníku Halouny, kde se napojujeme na zelenou turistickou značku. Na rozcestníku se vydáváme směrem Na Rochotou. Sem až ovšem nejdeme. Naše kroky vedou na oběd do hospody U Zrzavého paviána. Velmi vyhlášená to hospoda. Na jídle si pochutnáváme.

Po obědě se z Haloun vydáváme směrem Zadní Třebáň . Kousek jdeme po modré turistické značce. Jdeme kolem zámku Svinaře.
Svinaře leží 6 km severozápadně od Mníšku pod Brdy a 6 km jižně od Karlštejna.
První zmínka o vsi Svinaře pochází z roku 1088. V první polovině 14. století zde stála tvrz, která sloužila do počátku 16. století, kdy přestala být využívána.
Antonín Maschek z Maasburgu nechal v roce 1766 ve dvoře poplužního dvora postavit barokní zámek a zahradu s parkem.
Zámek byla patrová budova se středním rizalitem. Nad střechu se tyčila věžička se stanovou stříškou s korouhví. Hlavní vchod byl ze dvora. V této podobě zůstal zámek až do konce 19. století, kdy provedli stavební úpravy noví majitelé Bachofenové z Echtu. Jižním směrem přistavili nové zámecké křídlo a na jeho nároží vznikl osmiboký arkýř. Na severní straně byla přistavěna obdélníková budova. Ze strany parku se do ní vstupuje dvěma oblouky arkády. Z této doby je i fasáda, která zůstala do současnosti.
Dalšími majiteli svinařského zámku až do roku 1938 byla rodina Kahlerů, za nichž nedošlo k žádné stavební úpravě. Od r. 1939 byl zámek v držení pražského gestapa.
Po válce přešel zámek do vlastnictví českého státu. V roce 1950, připadl zámek Cementárnám Beroun a zámecká budova byla předělána na byty a hospodářský dvůr používalo družstvo a později státní statky.
V roce 2003 koupil zámek Ing. Jiří Nosek, který zahájil rekonstrukci objektu. [1]

Kousek od zámku Svinaře se odpojujeme z modré turistické značky a pokračujeme již po neznačené trase do Zadní Třebáně na vlakové nádraží.
Na nádraží v Zadní Třebáni přicházíme před půl šestou. Na vlak nečekáme dlouho. Vlak, kterým se přesouváme zpět do Prahy, nám jede v půl šesté.
V šest hodin večer jsme v Praze na Smíchovském nádraží a náš výlet tak končí.

Citace
[1] VÍTEK, Pavel. Zámek Svinaře. In: Hrady.cz: cestujte s přehledem [online]. [Praha]: ViGo, © 1995-2014 [cit. 2014-01-12]. Dostupné z: http://www.hrady.cz/?OID=3958